زناشویی و ازدواجسبک زندگی

جستجوی شماره نظام پزشکی و استعلام پروانه اعضا

شماره نظام پزشکی عددی 5 رقمی است که از سوی سازمان نظام پزشکی به شاغلان حرفه پزشکی داده می­شود. بر این اساس دارندگان شماره نظام پزشکی از نظر سازمان واجد صلاحیت‌های مورد نیاز تشخیص داده می­شوند و مجوز طبابت دریافت خواهند کرد. از همین رو، بیماران می­توانند با مراجعه به سایت سازمان و استعلام شماره نظام پزشکی درمانگر خود، وضعیت عضویت، نوع پروانه و به طور کلی قانونی بودن فعالیت پزشک را بررسی کنند. همچنین با جست‌وجوی اطلاعات اعضای نظام پزشکی در سایت سازمان، اطلاعات مربوط به شماره تلفن و آدرس مطب پزشک در دسترس خواهد بود.

بیشتر بخوانید: زمین لرزه ۶.۶ ریشتری سیچوان چین؛ اولین اقدام بعد از وقوع زلزله

اعضای نظام پزشکی

اعضای سازمان نظام پزشکی را فارغ التحصیلان رشته­‌های پزشکی تشکیل داده­‌اند. پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار مانند علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، ماما، شنوایی‌شناس، فیزیوتراپ، بینایی سنج، آسیب‌شناس گفتار و زبان، کاردرمانگر، ارتوپد فنی و …، زیر نظر این سازمان قرار دارند و مجوز فعالیت خود را از این سازمان دریافت میکنند. بنابر اعلام سایت سازمان، تا بهار سال 1401 تعداد اعضا 321724 نفر بوده است که از این میان 133906 نفر آقا و 198818 نفر خانم هستند. البته تعداد اعضای دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای، 105501 نفر اعلام شده است. گفتنی است تنها داراندگان پروانه صلاحیت حرفه ای، بر اساس موضوع پروانه دریافتی، اجازه فعالیت یا طبابت دارند.

مراحل جستجو سازمان نظام پزشکی-ژین طب

بیشتر بخوانید: انواع فیلر زیر چشم، روش تزریق و عوارض آن

استعلام شماره نظام پزشکی

جست­‌وجوی اعضای نظام پزشکی و مشاهده اطلاعات پزشکان، کاربردهای گوناگونی دارد و بیماران و همراهان بیمار را در انتخاب و اعتماد به پزشک برای شروع درمان یاری می­دهد. در سایت سامانه نظام پزشکی، امکان استعلام شماره نظام پزشکی و مشاهده اطلاعات پزشکان برای همه مراجعان وجود دارد. با جست‌­و­جو در میان اعضای سازمان، اطلاعات زیر نمایش داده می­شود :

  • نام و نام خانوادگی
  • نوع تخصص
  • شماره نظام پزشکی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • فهرست مدارک تحصیلی
  • فهرست مجوزهای صلاحیت حرفه ای (پروانه فعالیت)
  • شهر مجاز پروانه
  • نوع پروانه
  • مدرک مربوطه
  • تاریخ انقضا
  • اطلاعات تماس
  • آدرس مطب پزشک
  • تلفن مطب پزشک
  • کدپستی مطب پزشک

برای استعلام شماره نظام پزشکی و مشاهده تخصص، مدرک تحصیلی و قانونی بودن فعالیت پزشک باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد شدن به سایت سامانه جست­وجوی اعضا نظام پزشکی، از اینجا.
  2. با ورود به صفحه مورد نظر، فرم زیر نمایش داده می­شود:

فرم جستجو اعضا نظام پزشکی کل کشور-ژین طب

3. فرم جست­‌وجو اعضا نظام پزشکی از بخش­های زیر تشکل شده است :

  • نام
  • نام خانوادگی
  • جنسیت
  • شماره نظام پزشکی
  • رشته
  • شهر
  • خیابان، محله، …

توجه : برای جست­‌وجو در این فرم، کامل کردن یکی از بخش­ها کافی است.

4. کلیک بر روی دکمه جست­‌وجو

5. مشاهده لیست نتایج مانند تصویر زیر و انتخاب پزشک مورد نظر و کلیک بر روی دکمه آبی رنگ نمایش پروفایل

سامانه جستجوی اعضا نظام پزشکی-ژین طب

6. ورود به صفحه مخصوص پزشک، مشابه تصویر زیر و مشاهده اطلاعات کامل پزشک

صفحه اطلاعات و استعلام پروانه نظام پزشکی پزشک-ژین طب

از طریق فرم جست­‌و­جوی اعضا نظام پزشکی، اطلاعات پزشکان عضو سازمان که در هر یک از شهرها یا استان‌های کشور فعالیت می­کنند، در دسترس شما خواهد بود.

سازمان نظام پزشکی

سازمان نظام پزشکی از نظر قدمت، دومین سازمان غیر دولتی در ایران است که در سال 1335 تاسیس شد. این سازمان با توجه به تعداد اعضا، بزرگترین سازمان غیر دولتی در کشور به شمار می­رود. منوچهر اقبال، اولین رئیس این سازمان بود و اکنون دکتر محمد رئیس زاده، فوق تخصص جراحی عروق، سازمان نظام پزشکی را اداره می­کند.

سازمان نظام پزشکی در 220 شهر کشور دارای تشکیلاتی مستقل است. اداره این تشکیلات برعهده هیات مدیره منتخب اعضا­ست که زیر نظر رییس کل و شورای عالی نظام پزشکی کشور فعالیت می‌کنند.

پرسش بسیاری از متقاضیان دریافت شماره نظام پزشکی این است که این شماره بر چه اساسی به افراد تعلق می­گیرد. در پاسخ باید گفت که براساس اعلام سازمان، این شماره به ترتیب درخواست داده می­شود و هیچ عامل بیرونی در این میان دخالتی ندارد.

نمونه شماره نظام پزشکی : 91414 – این شماره متعلق به رئیس فعلی سازمان است.

ساعات کاری سازمان نظام پزشکی : از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 07:30 الی 15:30

تلفن تماس با سازمان نظام پزشکی : 84130-021

آدرس ­: خيابان كارگر شمالی، بالاتر از جلال آل احمد، خيابان شانزدهم، شماره 119، سازمان نظام پزشکی كل كشور

سازمان نظام پزشکی از نگاه آماری

بنابر گزارش سامانه آمار سازمان نظام پزشکی کل کشور، تا سال 1401 بیشترین تعداد صدور پروانه صلاحیت حرفه­ای مربوط به پروانه پزشکی است و دندانپزشکی و مامایی در رتبه‌­های دوم و سوم قرار دارند. از مجموع 68728 پروانه پزشکی صادر شده، 41359 پروانه به آقایان و 27369 پروانه به خانم‌ها تعلق دارد.

در زمینه تعداد عضو نیز، سازمان نظام پزشکی تهران و بعد از آن استان های مازندران، فارس و اصفهان بیشترین اعضا را دارند.

یکی از نکات جالب در خصوص اعضای سازمان، ترکیب سنی آن­ها است. به این ترتیب که خانم­‌های 30 تا 35 ساله و مردان 50 تا 55 ساله بیشترین اعضای سازمان نظام پزشکی کشور را تشکیل می­دهند.

سوالات متداول درباره استعلام شماره نظام پزشکی

آیا استعلام شماره نظام پزشکی امکان پذیر است؟

بیماران می توانند به صورت آنلاین اقدام به استعلام شماره نظام پزشکی درمانگر خود نموده و وضعیت عضویت، نوع پروانه و به طور کلی قانونی بودن فعالیت پزشک را بررسی کنند.

کد نظام پزشکی چند رقمی است؟

شماره نظام پزشکی عددی ۵ رقمی است که از سوی سازمان نظام پزشکی به شاغلان حرفه پزشکی داده می شود.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. مرسی از مطلب خوبتون نمیدونستم که میشه از طریق سامانه سازمان نظام پزشکی میشه اعتبار پروانه فعالیت و نوع پروانه طبابت رو استعلام کرد من قبلا تزریق بوتاکس تو مطب فردی انجام داده بودم که خودش رو پزشک زیبایی معرفی می کرد و بعد از تزریق عفونت کردم و متوجه شدم که اون فرد تخصص پزشکیش زیبایی نبود.

  2. سلام. داشتن اطلاعاتی مثل شناخت سامانه سازمان نظام پزشکی و مطالبی از این دست واقعا برای هر کسی لازم و البته ضروریه. خیلی از مشکلات ما از نداشتن اطلاعات درسته. من گاهی بر حسب نیاز با پزشکان آنلاین گفت و گو می کنم و واقعا نمیدونم آیا این افراد پزشک واقعین یا از پوشش فضای مجازی استفاده می کنن. حالا با این اطلاعات به راحتی میتونم این موضوعو بررسی کنم. واقعا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا