بیماری های کودکان

بهترین پماد سوختگی خانگی؛ روش‌هایی برای بهبود سریع سوختگی‌های گوناگون

بهترین پماد سوختگی خانگی از چه موادی تشکیل می‌شود؟ سوختگی بی شک یکی از دردآورترین رخ‌دادهایی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد. همینطور  با ایجاد سوختگی فرد و اطرافیانش سعی می‌کنند با مواد در دسترس از شدت جراحت ایجاد شده بکاهند و درد  و سوزش ناشی از سوختگی را کنترل کنند. گاهی این مواد واقعا موثرند اما گاهی نیز به سبب باورهای اشتباه از موادی استفاده می‌کنند که نه تنها موثر نیستند بلکه سبب عمیق‌تر شدن سوختگی و درد ناشی از آن خواهند شد. در این مقاله از مجله علمی پزشکی ژین طب به بررسی موضوع بهترین پماد برای سوختگی خانگی می‌پردازیم.

روش‌های گوناگون برای درمان سوختگی

برای درمان سوختگی و یافتن بهترین پماد سوختگی خانگی ابتدا باید نوع سوختگی را بشناسیم. بی‌شک سوختگی‌های گوناگون روش‌های درمان گوناگونی را نیز می‌طلبد. باید دانست که نوع سوختگی با آب داغ و سوختگی بر اثر تماس مستقیم با آتش خیلی متفاوت است و درمان‌های خانگی متفاوتی دارد.

بیشتر بدانید: سوختگی پای نوزاد؛ معرفی ۲ پماد که به درمان سریع سوختگی کمک می‌کنند

آیا می توان هرنوع سوختگی را در خانه درمان کرد؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است درجات سوختگی را با هم مرور کنیم تا سوختگی‌های شدید و خفیف را بشناسیم. سوختگی درجه یک زمانی است که فقط لایه‌های بیرونی پوست آسیب دیده و تورم و قرمزی پدید آورده است. این نوع سوختگی جزو خفیف‌ترین نوع سوختگی به شمار می‌آید. اما سوختگی درجه دو لایه‌های زیرین پوست را نیز درگیر کرده است. وقتی پس از سوختگی تاول ایجاد می‌شود احتمالا شما با سوختگی نوع دوم مواجه هستید.

در سوختگی نوع سوم لایه‌های عمیق‌تری درگیر می‌شود. وقتی سوختگی به لایه‌های عمیق‌تر برسد و مفاصل و استخوان‌ها را نیز درگیر کند فرد دچار سوختگی نوع چهارم شده است.  خوب طبیعی است که در مورد سوختگی‌های نوع اول و گاهی دوم می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد، اما بهترین پماد برای سوختگی خانگی برای سوختگی‌های درجه سه به بالا کارساز نخواهد بود و بایستی پزشک درمان‌های لازم را تجویز کند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی دل درد کودکان؛ بهترین قطره و شربتی که باید بشناسید

بهترین پماد سوختگی خانگی با روغن

بهترین پماد سوختگی خانگی و روغن | ژین طب

سوختگی با روغن نیز ممکن است درجات متفاوتی داشته باشد. به گفته پزشکان اگر چه سوختگی درجه یک و دو با روغن که تقریبا سطحی هستند درخانه امکان پذیر است، اما اگر به درستی اعمال نشود موجب عمیق‌تر شدن سوختگی خواهد شد. در مورد این سوختگی ابتدا باید محل سوختگی را سرد و خنک نگه دارید. برای این منظور می‌توان از کمپرس یخ استفاده کرد. باند استریل و نچسب هم برای پوشاندن زخم راه حل خوبی است.

در نخستین اقدام باید پماد مناسب سوختگی سطحی را روی محل سوختگی بمالید. توجه داشته باشید پماد سوختگی باید حتما مناسب سوختگی‌های سطحی باشد. در غیر این صورت خود پماد ممکن است وسعت سوختگی را عمیق‌تر کند. محل سوختگی را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بهتر است روغن زیتون و ترکیب این روغن با آب لیمو، عسل و الوئه‌ورا را روی زخمتان بگذارید. روغن کنجد هم در درمان این نوع سوختگی مناسب است و به عنوان بهترین پماد سوختگی خانگی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان؛ ۷ دارو که نجات نوزادان را تضمین می‌کند

بهترین پماد سوختگی خانگی با آب جوش

خیلی‌ها آلوئه‌ورا را به عنوان بهترین پماد سوختگی خانگی در موارد سوختگی با آب جوش می‌دانند. آلوئه‌ورا از رشد باکتری در محل سوختگی جلوگیری می‌کند و اثرات ضد التهابی دارد. تقویت گردش خون نیز از دیگر خواص این  گیاه است. سوختگی با آب جوش احتمالا با ایجاد تاول همراه است. یادتان باشد تاول ها را هرگز نباید بترکانید. آنها را به حال خودشان بگذارید تا به مرور زمان خشک شوند.

  بهترین پماد سوختگی دست اطفال

بهترین پماد سوختگی خانگی و اطفال | ژین طب

سوختگی‌های درجه یک کودکان ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. آفتاب سوختگی، سوختن با آب بسیار گرم و سوختن با جسم داغ مانند قابلمه ممکن است نمونه‌های این سوختن به شمار آید. همینطور سوختن دست اطفال هم ممکن است به یکی از این دلایل رخ دهد. در این مواقع شما می‌توانید از پارچه مرطوب یا کمپرس سرد استفاده کنید. برای این سوختگی بانداژ کاربرد مثبتی ندارد. پس روی سوختگی دست اطفال را نپوشانید. برای کاهش درد نیز از استامینوفن استفاده کنید.

نبایدهای کنترل سوختگی در خانه

درمورد استفاده از مواد خانگی برای کاهش عوارض سوختگی، باورهای غلطی وجود دارد که ممکن است هرکدام از ما سال‌ها و بارها از آن استفاده کرده‌ایم. در اینجا به برخی باورهای غلط اشاره می‌کنیم:

  • کره برای درمان سوختگی مناسب نیست. کره سوختگی را بدتر می‌کند. دلیلش هم این است که کره گرما را در زخم نگه می‌دارد و باعث می‌شود محدوده سوختگی وسیع‌تر شود
  • برخلاف تصورات ما، روغن نارگیل نیز باعث گرم ماندن سوختگی می‌شود و نباید از آن استفاده کرد
  • یکی دیگر از تصورات اشتباه مردم استفاده از سفیده تخم‌مرغ است. سفیده سبب می‌شود تا عفونت باکتریایی افزایش یابد و سبب واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.
  • استفاده از خمیردندان برای سوختگی‌ها را کاملا فراموش کنید. خمیردندان جای سوختگی را تحریک خواهد کرد.
  • در درمان خانگی سوختگی درجه دو از یخ استفاده نکنید چون سوختگی بیشتر تحریک می‌شود.

بهترین پماد سوختگی خانگی و بهترین اقدام سریع

در این مقاله درباره بهترین پماد سوختگی خانگی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. باید دانست بهترین راه برای درمان سریع سوختگی تشخیص نوع سوختگی است و اینکه هیچ اقدام اشتباهی انجام ندهیم. یعنی موادی که بر شدت سوختگی می‌افزایند را به اشتباه استفاده نکنیم. یادتان باشد در موارد حاد فقط باید خود را به اورژانس سوختگی برسانید.

سوالات متداول در زمینه بهترین پماد سوختگی خانگی

 اولین اقدام درست هنگام سوختگی چیست؟

بهتراست محل سوختگی را سرد نگه داریم.

چه سوختگی هایی در خانه قابل درمانند؟

سوختگی‌های سطح یک و دو را می‌توان در خانه درمان کرد.

بهترین پماد برای سوختگی با روغن چیست؟

پماد سیلور سولفادیازین برای استفاده مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا