بیماری های مفصلی

سوزش زانو: یک درد ساده یا یک زنگ خطر!

سوزش زانو که اغلب با درد تیز و احساس گرما در زانو همراه است یکی از انواع رایج درد در زانو و نواحی اطراف آن است که می‌تواند بیمار را از انجام فعالیت‌های روزمره بازبدارد. عواملی مختلفی می‌تواند باعث بروز سوزش زانو شود که برخی مثل آرتروز، نقرس و بیماری شریان محیطی جدی هستند و نیازمند درمان‌های پزشکی‌اند و برخی دیگر مثل کار کشیدن بیش از حد از زانو با استراحت و درمان خانگی بهبود می‌یابند. در ادامه به بررسی سوزش زانو و علت سوزش زانو می‌پردازیم. در ادامه همراه مجله سلامت ژین طب باشید تا سوزش زانو را به طور کامل بررسی کنیم.

نوع سوزش زانو

بیماری شریان محیطی

بورسیت

نقرس

صدمه نوروپاتی

آرتریت

عفونت

تشدید با حرکت

     

سوزش مداوم

   

درگیری یک زانو

   

درگیری دو زانو

         

سوزش زانو؛ مهم ترین علت سوزش زانو

سوزش زانو دردی آزاردهنده است که می‌تواند بیماران را از ادامه فعالیت‌های روزانه بازبدارد. علت سوزش زانو بسته به علائم مشاهده شده در بیمار می‌تواند احتمال بیماری زمینه‌ای خاصی را تقویت کند. در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

نقرس و سوزش زانو

 بیماری نقرس که بر اثر تجمع اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود. درد سوزش ناشی از نقرس ناگهانی بوده و اغلب شب ها ظاهر می شود. افرادیکه نقرس دارند آن را با آتش گرفتن پاها مقایسه می کنند. مفاصل در این حالت ورم می کند و قرمز می شود و راه رفتن را غیرممکن می کند. حملات نقرس معمولاً هر چند ماه یکبار به مدت چندهفته ادامه می یابد. نقرس با تغییر در تغذیه و دارودرمانی بهبود می یابد.

آرتریت زانو سوزش در زانو

اصطلاح آرتریت به معنای “التهاب مفاصل” است. دو نوع اصلی آرتریت وجود دارد، آرتروز و آرتریت روماتوئید که هر دو باعث سوزش زانو می شوند. احتمال دارد به همراه آرتروز (استئوآرتریت) ساییدگی و پارگی استخوان ها و غضروف زانو وجود داشته باشد. ممکن است یک یا هر دو زانو را تحت تاثیر قرار دهد. نکته اینجاست که در التهاب مفاصل درد فقط در مفصل آسیب دیده ایجاد می شود، نه در جای دیگر بدن.

توجه داشته باشید که درمان خانگی سوزش و درد زانو تاثیر بسیار خوبی بر این علائم ناراحت‌کننده دارد. پس از روش‌های درمان خانگی غافل نشوید.

بورسیت زانو: سوزش و التهاب شدید زانو

بورسیت زانو یکی دیگر از علل شایع سوزش زانو است. بورسیت درواقع کیسه‌های پر از مایع بورس هستند که در کنار مفصل زانو قرار دارند. پانزده بورس در اطراف زانو قرار دارد و التهاب هر یک از آنها می تواند منجر به درد سوزش زانو شود. در صورت التهاب بورسیت‌ها تورم مشهودی در زانو مشاهده می‌کنید. به دلیل عفونت و یا ضربه ایجاد می‌شود.
شایع ترین انواع بورسیت که باعث ایجاد درد زانو از نوع سوزش می شود عبارتند از:

بورسیت زانو از علل تورم و سوزش زانو

  • بورسیت پیش کشکک: در قسمت جلوی زانو که به زانوی خدمتکاران خانه معروف است
  • بورسیت نیمه غشایی: پشت زانو با نام کیست بیکرز
  • بورسیت پس آنسرین: سمت داخلی زانو
  • بورسیت ایلیوتیبیال: سمت بیرونی زانو
  • بورسیت Infrapatellar: درست زیر زانو

گاهی این سوال در ذهن پیش می‌آید که کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟ در جواب باید گفت که کمبود ویتامین‌هایی مانند D ،C ،B12 و کلسیم باعث تخریب مفاصل و ضعیف شدن زانو و درد در این نواحی می‌شود.

آسیب عصبی: درد و سوزش در زانو همراه با گزگز

سوزش زانو می‌تواند ناشی ازآسیب دیدگی عصبی (نوروپاتی) باشد. درواقع، تحریک یا فشردگی یک عصب معمولاً با درد و سوزش همراه است؛ که می‎‌تواند ناشی از آسیب به ستون فقرات یا پا باشد. اگر مشکل در خود ستون فقرات باشد، سوزش زانو با کمردرد همراه است. درد سوزش ناشی از نوروپاتی اغلب با علائم دیگری از جمله ضعف و احساسات غیر طبیعی مانند گزگز یا بی حسی همراه است.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی یا بیماری PAD که ناشی از تجمع پلاک در رگ‌های خونی ست منجر به کاهش جریان خون و سوزش در پاها شود که گاهی تا زانو ادامه می‌یابد. درد ناشی از PAD با ایستادن بدتر و با استراحت کاهش می یابد و ممکن است با گرفتگی و بی حسی در ساق پا همراه باشد. بیماری شریان محیطی هر دو پا را به یک نسبت درگیر می‌کند.
علائم هشدار دهنده که باید مراقب باشید

سوزش زانو هنگام شب

اگر سوزش زانو شب ها بدتر می‌شود احتمالاً به نقرس زانو مبتلا شده‌اید. با این حال، توجه داشته باشید که درد شبانه می تواند نشانه یک بیماری جدی زمینه ای باشد، بنابراین همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

احساس سوزش در زانو هنگام چهارزانو نشستن

اگر هنگام نشستن احساس می‌کنید که مانعی برای چهارزانو نشستن و خم کردن زانو وجود دارد احتمالاً بورسیت زانو دچار التهاب و عفونت شده است. همچنین در صورت صدمه دیدن زانو احتمال پارگی مینیسک نیز در این حالت وجود دارد.

درد سوزش زانو پس از سقوط

اگر درد سوزش زانو شما در نتیجه زمین خوردن باشد، به احتمال زیاد بخشی از زانو آسیب دیده است. در اثر سقوط ممکن است آسیب دیدگی در اعصاب محیطی و کاسه زانو ایجاد شود. در این مورد حتی احتمال آسیب به بورسیت های زانو نیز وجود دارد.

احساس سوزش در پشت زانو

اگر احساس سوزش در پشت زانو دارید، محتمل ترین علت، به خصوص اگر با تورم همراه باشد به احتمال زیاد کیسه‌های پر از مایع (بورس) پشت زانو دچار التهاب شده است. التهاب بورس پشت زانو باعث ایجاد التهاب، سوزش و درد شدید می شود و دامنه حرکت را کاهش می‌دهد.

سوزش زانو درهنگام استراحت

اگر احساس سوزش در زانو در هنگام استراحت یا پس از بیدار شدن از خواب ایجاد می‌شود ممکن است در اثر آرتروز ساییدگی و پارگی در مفصل ایجاد شده باشد. این نوع درد پس از شروع فعالیت‌های روزانه ببهبود می‌یابد. به یاد داشته باشید که دردی که با استراحت بدتر می شود می تواند نشان دهنده یک آسیب جدی باشد، بنابراین در چنین مواردی حتماً با پزشک مشورت کنید.

سوزش کلاهک زانو

احساس سوزش در کاسه زانو معمولاً نشان دهنده مشکلی در غضروف پوشاننده پشت کلاهک زانو است، معمولاً سندرم کشکک رانی یا کندرومالاسی کشکک می‌تواند باعث بروز سوزش در کلاهک زانو شود. درد کندرومالاسی کشکک با نشستن طولانی، بالا رفتن از پله و دویدن شدت می‌یابد.

سوزش زانو درد بعد از دویدن

اگر به طور عمده بعد از دویدن متوجه درد سوزش زانو می شوید و این درد عمدتاً در جلوی زانو احساس می‌شود، احتمالاً دچار تاندونیت کشکک اید. اما اگر درد بیشتر در سمت بیرونی زانو باشد، احتمالاً به سندرم باند ایلیوتیبیال دچار شده‌اید.
باند ایلیوتیبیال یک بافت رشته ای ست که از بخش جانبی لگن شروع شده و تا ساق پا امتداد می‌یابد. فعالیت‌های تکراری مثل دوچرخه سواری و دویدن باعث ایجاد تورم در این بافت شده که نتیجه آن درد و سوزش زانو خواهد بود.

سوزش زانو خطرناک

گاهی اوقات، سوزش زانو درد می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی زمینه ای جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

  • ضعف و یا بی حسی پیشرونده در پاها
  • اختلال در کنترل مثانه یا روده
  • لکنت زبان
  • اختلال بینایی
  • درجه حرارت بالا
  • کاهش وزن بی دلیل
  • درد شدید هنگام شب

اگر علائم شما بیش از یک قسمت از بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و شدت سوزش به حدی است که قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نیستید، حتماً زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.

یادداشت پایانی

شاید نتوان درد سوزش زانو را بخوبی توصیف کرد، اما چیزی که واضح است سوزش زانو یک درد کلافه کننده و ناتوان کننده است که می‌تواند بخش‌های مختلفی از زانو را درگیر کند. علت سوزش زانو به علائم سوزش زانو بستگی دارد. به عنوان مثال درد و سوزش در هر دو پا می‌تواند زنگ خطر بیماری شریان محیطی یا نوروپاتی باشد این درحالیست که درگیری یک پا احتمالاً خبر از بیماری آرتریت و نقرس را می‌دهد. با این حال هر علائمی که دارید اگر پس از چند روز وضعیت بهبود پیدا نکرد بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا سوزش زانو خطرناک است؟

سوزش زانو تنها در برخی مواقع می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و در سایر مواقع با استراحت درمان می‌شود.

آیا سوزش زانو با ام اس ارتباط دارد؟

بیماری ام اس با دو نوع درد همراه است: درد نوروپاتیک که با احساس سوزش و تیر کشیدن در تمام اندام‌ها به خصوص پاها همراه است و درد های اسکلتی ناشی از اسپاسم عضلانی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا