تغذیه و سلامت خانواده

درمان سینوزیت؛ معرفی 9 درمان دارویی و خانگی برای رفع عفونت سینوس‌ها

درمان سینوزیت از آن جهت مهم است که باعث رفع علائم آزاردهنده‌ای مانند گرفتگی بینی و سردرد می‌شود. همچنین عدم درمان این بیماری در سینوس‌ها بیماری‌های دردناکی را ایجاد خواهد کرد. سینوزیت تورم سینوس‌هاست که معمولا در اثر عفونت در این ناحیه ایجاد می‌شود. عفونت در سینوس‌ها در اغلب موارد در اثر سرماخوردگی به وجود می‌آید و طی 2 تا 3 هفته هم از بین می‌رود.

درمان سینوزیت خفیف را می‌توان بدون مراجعه به پزشک درمان کرد. اما برای سینوزیت شدید حتما نیاز است که به پزشک مراجعه شود. همچنین باید اشاره کنیم که درمان سینوزیت مزمن مقداری پیچیده و زمان بر است. اما سوال اصلی که ذهن بیماران را درگیر می‌کند این است که درمان قطعی برای سینوزیت وجود دارد؟ در این مطلب از مجله پزشکی ژین طب به بررسی درمان سینوزیت خواهیم پرداخت.

سریع ترین و جدیدترین درمان سینوزیت کدام روش است؟

بهترین راهکار در درمان سینوزیت، بعد از استفاده از داروهای خانگی مراجعه به پزشک است. متخصصان گوش و حلق و بینی به بیماران در درمان سینوزیت مزمن بر اساس نوع بیماری و شدت علائم کمک می‌کنند. بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان سینوزیت بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس هستند. در ادامه با چند نمونه داروهای مورد استفاده برای درمان سینوزیت آشنا خواهیم شد.

معرفی داروی جدید درمان سینوزیت؛ درمان فوری سینوزیت با داروهای مختلف

داروهای گایفنزین برای درمان قطعی سینوزیت|سیوطب

برای درمان سینوزیت حاد و مزمن از داروهای خاصی استفاده می‌شود که اغلب آن‌ها به تجویز پزشک نیاز دارند. برای آشنایی با این داروها و دسته‌بندی‌های خاص آن‌ها با ما همراه باشید.

1. ضد احتقان‌ها در درمان تورم سینوس‌ها؛ قوی ترین داروی سینوزیت

داروهای ضد احتقان حاوی موادی هستند که تورم مجرای بینی و سینوس‌ها را کاهش می‌‎دهند. ضد احتقان‌ها شامل اکسی متازولین و فنیل‌افرین هستند که به عنوان اسپری بینی استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از 3 روز اسپری بینی باعث گرفتگی بیشتر مجاری تنفسی خواهد شد.

2. آنتی هیستامین‌ها کمک به رفع علائم آلرژی؛ درمان سینوزیت اطفال

آنتی هیستامین‌ها مانند ستیریزن و لوراتادین به منظور کاهش علائم آلرژی استفاده می‌شوند. این نوع داروها در کم‌ کردن آبریزش بینی و خارش چشم موثر هستند. آنتی هیستامین‌ها به صورت قرص، اسپری بینی، مایعات یا قطره چشم در دسترس هستند.

3. موکولیتیک‌ها کمک به پاکسازی مخاط سینوسی؛ بهترین داروها برای درمان سینوزیت پشت چشم و پیشانی

داروهای موکولیتیک‌ها مانند گایفنزین، ترکیبات دارویی هستند که به شل شدن و پاکسازی مخاط از مجاری بینی، سینوس‌ها و ریه‌ها کمک می‌کنند. موکولیتیک‌ها داروهای خوراکی هستند که به نرم کردن خلط و خروج راحت‌تر آن هنگام سرفه کمک خواهند کرد. از موکولیتیک‌ها در درمان عفونت و التهاب ریه نیز استفاده می‌کنند.

4. مسکن‌ها به بهبود سردردهای سینوسی کمک می‌کنند

ضد دردهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن دردهای ناشی از عفونت سینوس‌ها و سردردهای سینوزیتی را تسکین می‌دهند. مصرف داروهای مسکن باید طبق تجویز پزشک صورت گیرد تا بهترین نتیجه را ایجاد کنند.

5. قوی ترین داروی سینوزیت؛ آنتی بیوتیک‌ها رایج‌ترین داروهای درمان سینوزیت پیشرفته

از داروهای رایجی که برای درمان سینوزیت تجویز می‌شوند، آنتی بیوتیک‌ها هستند. این داروها عفونت ناشی از باکتری و ویروس را از بین می‌برند. قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که در درمان سینوزیت تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • کپسول کو آموکسی کلاو
  • آموکسی سیلین
  • آزیترومایسین
  • کلاریترومایسین

این نوع آنتی بیوتیک‌ها را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و در ساعت مصرف و دوز تعیین‌شده دقت کافی را داشته باشید.

درمان سینوزیت در خانه؛ درمان گیاهی سینوزیت و راهکارهای ساده درمانی

بهترین درمان برای سینوزیت در خانه بخور کردن است|سیوطب

برای درمان سینوزیت در خانه راهکارهای مختلفی وجود دارد که به روند درمان دارویی این بیماری کمک شایانی می‌کنند. البته پیشنهاد می‌شود که قبل از استفاده از این راهکارهای خانگی با پزشک مشورت کنید.

6. هیدراته کردن بدن؛ مصرف مایعات کافی در روند درمان عفونت‌ها موثر است

نوشیدن مایعات زیاد یک درمان ساده و در دسترس برای سینوزیت است. هنگامی که بدن به خوبی هیدراته شده‌باشد، سینوس‌ها مخاط را راحت‌تر تخلیه می‌کنند. در این مرحله استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا نیز ممکن است به آبرسانی و تسکین مجاری بینی بیمار کمک کند.

7. شستشوی بینی در درمان سینوزیت تاثیر بالایی دارد

شستشوی بینی که به آن شستشوی سینوسی نیز می‌گویند باعث خارج شدن مخاط اضافی از سینوس‌ها و باز شدن گرفتی بینی خواهد شد. انجام شستشوی مرتب بینی در درمان انواع سینوزیت مفید و علائمی مانند گرفتگی بینی، فشار صورت و حتی سردرد را تسکین می‌دهد. برای این کار کافی است که محلول‌های شستشو یا آب مقطر را داخل بینی بریزید تا حفره بینی شسته شود.

8. انجام بخور آب داغ جهت بهبود درد سینوزیت؛ ساده‌ترین روش برای بهبود علائم سینوزیت

یکی از موثرترین راه‌های درمان سینوزیت، بخور منظم است. برای انجام این کار کافی است که ظرف آبی را بجوشانید و بعد از روی شعله بردارید. سپس یک حوله را روی سر خود قرار دهید و روی ظرف آب داغ قرار بگیرید.

استفاده از حدود 5 گرم از گیاهانی مانند اکالیپتوس یا بابونه برای درمان درد سینوس‌ها مفید است.

9. درمان سینوزیت در خانه با سرکه؛ روشی ساده اما موثر

۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید. سپس آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. این محلول را روزانه سه بار و به مدت پنج روز بنوشید.

آیا درمان قطعی سینوزیت با عسل و دارچین واقعیت دارد؟

مصرف عسل برای کنترل پیشرفت عفونت، تقویت سیستم ایمنی بدن و رساندن مواد مقوی به بدن مفید است. اما این خوراکی طبیعی و خوشمزه درمانی قطعی برای سینوزیت به شمار نمی‌رود. البته باید اشاره کنیم که استفاده از عسل در درمان عفونت‌ها مانند آنتی بیوتیک عمل می‌کند.

برای استفاده از عسل در درمان سینوزیت در خانه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • درمان سینوزیت با عسل و دارچین؛ نوشیدنی خوشمزه و موثر

دارچین ماده‌ای ضد باکتری است که برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و گرفتگی‌های تنفسی عالی است. روش استفاده از عسل و دارچین به این صورت است که یک قاشق غذاخوری عسل خام را با یک قاشق چای‌خوری دارچین مخلوط کنید. سپس به آب ولرم اضافه کرده و بنوشید.

  • درمان سینوزیت با عسل و سیاه دانه؛ مقوی و درمانگر

سیاه دانه ماده مغذی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و ویتامین‌های C، B2، B1 و A و حتی کلسیم و پتاسیم است. این ماده غذایی خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد درد دارد و به همین جهت در درمان بیماری‌های التهابی و عفونی از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از سیاه دانه و عسل باید یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق مرباخوری سیاه دانه آسیاب‌شده را مخلوط و سپس مصرف کنید.

  • درمان سینوزیت با عسل و لیمو؛ دمنوشی خوشمزه و مقوی

لیمو به دلیل داشتن ویتامین C و خواص ضد میکروبی در درمان عفونت‌ها تاثیر بالایی دارد. همچنین لیمو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید چند قطره از آب لیمو را با مقدار کمی عسل و آب گرم مخلوط کنید و بنوشید. خوردن این معجون دو بار در روز صبح و عصر، بیماری سینوزیت را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

  • درمان سینوزیت با پیاز؛ استفاده از خواص دارویی خوراکی‌ها

پیاز خاصیت ضدباکتریایی دارد که در درمان سینوزیت بسیار عالی است. برای استفاده باید یک پیاز را خرد کنید و در یک قابلمه آب بجوشانید. بعد از 5 دقیقه جوشیدن پیاز در آب، مقداری از مایع را در لیوانی بریزید و آن را استنشاق کنید. بخور آب پیاز برای بهبود آبریزش بینی و گرفتگی آن عالی است.

درمان گیاهی سینوزیت در طب سنتی؛ راهکارهای بی‌خطر و بدون عوارض

درمان گیاهی سینوزیت در خانه با عنبر نسا|سیوطب

طب سنتی برای بسیاری از بیماری‌ها درمان‌های اثبات شده‌ای را ارائه می‌دهد. یکی از این بیماری‌ها عفونت سینوسی است. سینوزیت اغلب در فصل پاییز اوج می‌گیرد و سبب درد زیر چشم و سردرد می‌شود.

طب سنتی معتقد است دود کردن عنبر نسا در درمان سینوزیت و خشک کردن عفونت سینوس‌ها معجزه می‌کند. همچنین طب سنتی زالو درمانی و چندین روش دیگر را نیز در درمان سینوزیت موثر می‌داند.

آیا امکان ابتلا مجدد به سینوزیت بعد از درمان وجود دارد؟

بسیاری از افراد کنجکاو هستند که آیا سینوزیت بعد از درمان برگشت‌پذیر است. در جواب به این سوال باید گفت که امکان بازگشت سینوزیت بعد از درمان در افراد متفاوت است. برخی از افرادی که به آلرژی شدید هستند مبتلا هستند، معمولا دچار سینوزیت مزمن می‌شوند. همچنین افرادی که آسم یا مشکلات تنفسی دارند، بیشتر در معرض خطر بازگشت بیماری سینوزیت بعد از درمان قرار دارند. ابتلای مجدد به سینوزیت تحت تاثیر عفونت‌های طولانی مانند سرماخوردگی مداوم صورت می‌‌گیرد.

جراحی آخرین مرحله درمان سینوزیت؛ اگر درمان‌های دیگر جواب ندهند

 آخرین مرحله درمان سینوزیت، جراحی است. در صورتی که سینوزیت علی‌رغم انجام درمان‌های دارویی مناسب رفع نشود؛ پزشک ناچار خواهد بود برای برداشتن بافت آسیب‌دیده سینوس‌ها یا پولیپ و تسهیل در تخلیه سینوس‌ها از عمل جراحی استفاده کند.

معمولا برای جراحی سینوس‌ها از روش‌های آندوسکوپیک سینوزیت استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که تنها در شرایطی از جراحی برای درمان سینوزیت استفاده می‌شود که داروها و روش‌های دیگر موثر نبوده باشند.

اگر سینوزیت درمان نشود زمینه ساز چه بیماری‌های خواهد بود؟

در صورت تداوم علائم و طولانی شدن سینوزیت، عوارضی ایجاد می‌شود که برای بیمار خطرناک است. عوارض ناشی از عدم درمان سینوزیت عبارتند از:

  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • آسیب عروق اطراف سینوس‌ها
  • تنگی نفس و به دنبال آن پیدایش بیماری آسم
  • راه یافتن عفونت به مغز و بروز سکته مغزی
  • تبدیل آلرژی خفیف به آلرژی شدید
  • سرایت عفونت به گوش‌ها و آسیب جدی
  • اثرگذاری عفونت بر اعصاب چشمی
  • سرایت عفونت به ریشه دندان

البته در برخی موارد نادر این عمل برعکس می‌شود. به این صورت که عفونت دندان به سینوس‌ها سرایت می‌کند باعث سینوزیت می‌شود.

پیشگیری از سینوزیت با راهکارهای ساده اما موثر؛ قبل از بیماری به فکر باشید

پیشگیری بهترین روش مقابله با سینوزیت است. ایمن نگه داشتن سینوس‌ها از عفونت کار دشواری نیست. به این منظور رعایت نکات زیر کمک شایانی به افراد می‌کند.

  • بعد از استحمام هرگز با موهای خیس در معرض باد سرد یا کولر قرار نگیرید.
  • هوای منزل را مرطوب نگه دارید.
  • استعمال دخانیات را به حداقل برسانید.
  • مجرای بینی را از مخاط و ترشحات خالی کنید.
  • از جارو برقی‌های با فیلتر هوا استفاده کنید.
  • در هنگام وزش باد همراه با گرد و خاک حتما از ماسک استفاده کنید.
  • در موقعیت‌هایی با آب و هوای خشک از دستگاه‌های بخور در منزل استفاده کنید.

با این راهکارهای ساده می‌توانید از درگیری سینوس‌های خود با عفونت یا التهاب پیشگیری کنید.

سخن انتهای در مورد نحوه درمان سینوزیت

برای درمان قطعی سینوزیت از راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود که با توجه به شدت و علت سینوزیت تعیین می‌شوند. از راهکارهای موثر در درمان این بیماری عفونی یا التهابی می‌توان به داروهای آنتی بیوتیک، ضد احتقان‌ها و حتی داروهای خانگی مانند دمنوش عسل یا پیاز اشاره کرد.

توجه داشته باشید که اگر به سینوزیت حاد یا مزمن با علائم آزاردهنده مانند سردرد مبتلا هستند، حتما برای درمان و پیگیری روند بهبودی خود به پزشک مراجعه کنید. ما در این مطلب از مجله ژین طب به معرفی روش‌های مختلف برای درمان سینوزیت خواهیم پرداخت.

سوالات متداول درباره درمان سینوزیت

1. علائم سینوزیت با سرماخوردگی چه فرقی دارد؟

شاید علائمی مانند آبریزش، درد صورت و پیشانی در هر دو بروز دهد اما سرماخوردگی گذرا ولی سینوزیت ماندنی است.

2. درمان سینوزیت با پیاز به کاهش عفونت کمک می‌کند؟

پیاز با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی به بهبود آبریزش بینی و گرفتگی آن کمک می‌کند.

3. داروی جدید درمان سینوزیت کدام دارو است؟

داروی جدیدی برای درمان سینوزیت کشف نشده‌است. برای درمان این بیماری از همان داروهای آنتی بیوتیکی، ضد احتقان و مسکن استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا